LOVE IS CINTA

Bila umur dah meningkat ni masing-masing dah pikir tentang kawin kan,khususnya pompuan la. Lelaki tak lagi kot sebab macam-macam dorang pikir untuk masa depan. Kalau si pompuan pulak, mesti terfikir nak kawin dengan sape? nak lelaki yang hensem. romantik,penyayang dan senang cite perfect la. Tapi confem ke boleh dapat yang macam tu.???




Semua persoalan tu pastinya berlegar-legar dan bermain-main dalam kepala kita. Kalau dulu, banyak perkara boleh dipermudahkan. Belajar lebih kurang pun boleh masuk U. Nak berkahwin pun macam tu jugak. Berunding lebih kurang dengan keluarga dan bakal keluarga mertua, da boleh kawin. Sekarang ni zaman dah berubah. Bukan saja berebut-rebut nak masuk U dan selepas itu mencari pekerjaan, hendak cari teman hidup lagilah susah. Kalau kita berkenan dekat seseorang, orang tu pulak tak berkenan dengan kita. Kalau kita tak suka seseorang, orang tu pulak tergila-gilakan kita. Kita jual mahal dengan orang tu, orang tu langsung tawar hati dan kata 'Hi, hi...bye, bye! Kalau kita jual murah sangat, orang kata barang low quality, sekali petik dah dapat. 


Kadang-kadang ada keluarga yang faham syariat, jadi bila dapat calon yang sesuai tentulah hendak dipermudahkan dan disegerakan perkahwinan itu, tapi keluarga terdekat pula yang kecoh. 


"Letaklah harga mahal sikit,dahla graduan universiti luar negara, ambik medic lagi" Itulah antara kata-kata hikmat yang selalu buat kita serba salah. Tu belum cerita pasal 1001 teknik dan taktik licik yang diguna pakai oleh si jejaka untuk memikat si gadis. Dari teknik 'main ayat' yang boleh mencairkan hati si gadis, bait-bait puisi tangkap lentok dari sms, chit chat, ungkapan sayang sehinggalah teknik konvensional yang masih relevan dan masih ada kesan iaitu melaram dengan barang pinjam. Tak kisahlah kereta pinjam, duit pinjam, kasut branded...janji bergaya.


Jadi sebagai perempuan, kita selalu kena berhati-hati terhadap profil calon-calon yang cuba untuk 'audtion'. Jangan hanya tergoda dengan kata-kata, dah cair macam ketul ais. Tengok ada kereta besar, dah terpikat. Kita kena selidik dulu latar belakang bakal calon suami tu dengan sebaiknya seperti berkenalan dengan keluarga dia, kawan baik @ kawan rapat dia. Bukan apa, risau silap pilih apatah lagi bila calon sudah 'shake hands' dengan tok kadi, semuanya dah tak guna. Tapi kita sebagai orang Islam,kenalah yakin sungguh-sungguh ndengan jodoh pertemuan. Jangan sesekali membelakangkan Allah dan syariat-Nya  dalam soal mencari teman hidup. Itu saja yang saya nak kongsikan dengan semua. Jadi, fikir-fikirkanlah.

2 comments:

Nan said...

Insya'allah.
Kan ALLAH de ckp"Tiap Manusia itu aku jadikan berpasang-pasangan"
Jodoh ini Allah da tetapkan..Cuma kita kne berusaha ckit bg mendapatkannya...
Bila da dapat, sabar&memahani antara satu sama lainlah antara kunci kepada ikatan Jodoh hingga akhir hayat.

imtiyaz said...

insya'allah...dlm p'hbgn ni mst kne sbr.tolak ansur,tlg-mnolong...brulah hbgn tu akn kekal dan bhgia hgga akhr hyt...insya'allah...klo sorg je yg wt xjd jgk...pokok pgkalnya adalah hati...

There was an error in this gadget

Monday, March 22, 2010

AUDITION CALON SUAMI



LOVE IS CINTA

Bila umur dah meningkat ni masing-masing dah pikir tentang kawin kan,khususnya pompuan la. Lelaki tak lagi kot sebab macam-macam dorang pikir untuk masa depan. Kalau si pompuan pulak, mesti terfikir nak kawin dengan sape? nak lelaki yang hensem. romantik,penyayang dan senang cite perfect la. Tapi confem ke boleh dapat yang macam tu.???




Semua persoalan tu pastinya berlegar-legar dan bermain-main dalam kepala kita. Kalau dulu, banyak perkara boleh dipermudahkan. Belajar lebih kurang pun boleh masuk U. Nak berkahwin pun macam tu jugak. Berunding lebih kurang dengan keluarga dan bakal keluarga mertua, da boleh kawin. Sekarang ni zaman dah berubah. Bukan saja berebut-rebut nak masuk U dan selepas itu mencari pekerjaan, hendak cari teman hidup lagilah susah. Kalau kita berkenan dekat seseorang, orang tu pulak tak berkenan dengan kita. Kalau kita tak suka seseorang, orang tu pulak tergila-gilakan kita. Kita jual mahal dengan orang tu, orang tu langsung tawar hati dan kata 'Hi, hi...bye, bye! Kalau kita jual murah sangat, orang kata barang low quality, sekali petik dah dapat. 


Kadang-kadang ada keluarga yang faham syariat, jadi bila dapat calon yang sesuai tentulah hendak dipermudahkan dan disegerakan perkahwinan itu, tapi keluarga terdekat pula yang kecoh. 


"Letaklah harga mahal sikit,dahla graduan universiti luar negara, ambik medic lagi" Itulah antara kata-kata hikmat yang selalu buat kita serba salah. Tu belum cerita pasal 1001 teknik dan taktik licik yang diguna pakai oleh si jejaka untuk memikat si gadis. Dari teknik 'main ayat' yang boleh mencairkan hati si gadis, bait-bait puisi tangkap lentok dari sms, chit chat, ungkapan sayang sehinggalah teknik konvensional yang masih relevan dan masih ada kesan iaitu melaram dengan barang pinjam. Tak kisahlah kereta pinjam, duit pinjam, kasut branded...janji bergaya.


Jadi sebagai perempuan, kita selalu kena berhati-hati terhadap profil calon-calon yang cuba untuk 'audtion'. Jangan hanya tergoda dengan kata-kata, dah cair macam ketul ais. Tengok ada kereta besar, dah terpikat. Kita kena selidik dulu latar belakang bakal calon suami tu dengan sebaiknya seperti berkenalan dengan keluarga dia, kawan baik @ kawan rapat dia. Bukan apa, risau silap pilih apatah lagi bila calon sudah 'shake hands' dengan tok kadi, semuanya dah tak guna. Tapi kita sebagai orang Islam,kenalah yakin sungguh-sungguh ndengan jodoh pertemuan. Jangan sesekali membelakangkan Allah dan syariat-Nya  dalam soal mencari teman hidup. Itu saja yang saya nak kongsikan dengan semua. Jadi, fikir-fikirkanlah.

2 comments:

Nan said...

Insya'allah.
Kan ALLAH de ckp"Tiap Manusia itu aku jadikan berpasang-pasangan"
Jodoh ini Allah da tetapkan..Cuma kita kne berusaha ckit bg mendapatkannya...
Bila da dapat, sabar&memahani antara satu sama lainlah antara kunci kepada ikatan Jodoh hingga akhir hayat.

imtiyaz said...

insya'allah...dlm p'hbgn ni mst kne sbr.tolak ansur,tlg-mnolong...brulah hbgn tu akn kekal dan bhgia hgga akhr hyt...insya'allah...klo sorg je yg wt xjd jgk...pokok pgkalnya adalah hati...

Loading...