Permata Insan merupakan program yang dikembangkan  oleh Universiti Sains Islam Malaysia dengan kerjasama Jabatan Pembangunan Islam MALAYSIA. Pihak  Universiti Sains Islam Malaysia (Usim) akan bekerjasama dengan Universiti King Abdul Aziz Arab Saudi yang sudah mempunyai program seumpama ini.
Assalamualaikum buat semua pembaca blog yang dikasihi. Kali ini, saya tertarik untuk menulis artikel berkaitan dengan cinta. Saya ni tak la hebat sangat dalam cintan cintun ni tapi ada la sikit pengalaman yang boleh dikongsi bersama. Kadang-kadang pengalaman tu boleh menjadi pengajaran buat kita. Kita selalu mengharapkan pasangan yang baik untuk hidup kita. Kadang-kadang kita terlalu sayang kat seseorang tu tapi hubungan kita terputus di tengah jalan.Malah kita juga sering mengharapkan couple kita menjadi suami kita tapi malangnya dia tinggalkan kita. Tentunya kita terlalu sedih ketika itu. Di sini saya ingin nasihatkan kepada semua pembaca agar tabah bila berhadapan dengan putus cinta. Anggaplah Allah akan temukan kita dengan pasangan yang lebih baik dari dia. Suka saya untuk berkongsi satu doa dengan pembaca agar kita sama-sama dapat pasangan yang terbaik. Insya'Allah...Amin3

Kita sering mengharapkan hubungan yang kita jalinkan dengan orang yang kita sayang itu berkekalan hendaknya. Tetapi tahukah kita bagaimana caranya untuk memperolehinya? 







LOVE IS CINTA

Bila umur dah meningkat ni masing-masing dah pikir tentang kawin kan,khususnya pompuan la. Lelaki tak lagi kot sebab macam-macam dorang pikir untuk masa depan. Kalau si pompuan pulak, mesti terfikir nak kawin dengan sape? nak lelaki yang hensem. romantik,penyayang dan senang cite perfect la. Tapi confem ke boleh dapat yang macam tu.???


Kali ini saya ingin berkongsi tentang kawan karib saya. Nama dia Hajariyaton tapi panggil Aton je. Saya kenal Aton masa form 1 kat Maahad Ar-Ridhwan. Masa tu kami sama-sama budak baru. Aton yang mula tegur saya dulu. Saya masa tu memang pendiam sangat-sangat. Yela budak baru kan, baikla konon....he3.
Masa tu Aton ada kakak jugak sekolah kat situ. Nama dia Kak Yah. Kak Yah ni comel tapi garang. Suka menjeling. Sekali dia jeling, fuhhhh...Dasat 2...


Setiap orang pasti mempunyai kenangan manis dalam hidupnya. Begitulah juga saya. Semasa berumur 5 tahun, ibu telah membesarkan saya dan anak saudara saya iaitu anak kakak saya yang sulung. Dia ialah Sharmila Rahayu bt Rabain. Ketika itu dia berumur 4 tahun. Ibu menjaganya kerana ketika itu kakak sedang melahirkan anaknya yang ketiga. Saya sangat gembira ketika kerana saya pernah menyuarakan hasrat hati untuk mendapat adik. Jadi, ibu pun menjaga anak saudara supaya dapat mengubati kesunyian saya ketika itu.



L: LAGAK
Lelaki adalah kaum yang dilahirkan dengan penuh LAGAK dan penuh gaya. Dengan erti kata lain, lalaki suka menonjolkan dirinya di khalayak sebagai seorang yang hebat dan istimewa berbanding kaum Hawa yang selalu lebih low-profile.




Saya ingin berkongsi cerita mengenai kereta PFA 7756. Pada tahun lepas, abah membelikan kereta untuk saya. Walaupun hanya kereta proton iswara aeroback tetapi saya amat menghargainya.
Ketika pulang ke kampung, abah menyuarakan hasratnya untuk membeli kereta. Abah telah berbincang dan bertanya, kereta apa yang ok?












Renungkan betapa besarnya pengorbanan seorang ibu kepada anaknya...
 
Saat kita dilahirkan,ibu menjaga kita dengan sebaiknya sehinggalah kita dewasa. Ibu juga sanggup berkorban apa saja untuk kita. Ibu tidak pernah merungut apatah lagi memarahi kita. Bagi ibu,dia tidak mahu seekor nyamuk pun menggigit kita. Tapi apabila telah dewasa kita sering m'lawan cakap ibu,tidak mendengar nasihatnya,jarang menghubunginya apabila kita sibuk. Malah kita sanggup memarahi ibu, mak ni orang sibuk la. Mari sama-sama kita renungkan, apakah perasaan ibu ketika itu?



Teruja saya pada kata2 ini:


"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan "


There was an error in this gadget

Thursday, April 1, 2010

PERMATA LAHIRKAN CENDIAKAWAN ISLAM

Permata Insan merupakan program yang dikembangkan  oleh Universiti Sains Islam Malaysia dengan kerjasama Jabatan Pembangunan Islam MALAYSIA. Pihak  Universiti Sains Islam Malaysia (Usim) akan bekerjasama dengan Universiti King Abdul Aziz Arab Saudi yang sudah mempunyai program seumpama ini.

Monday, March 29, 2010

DOA UNTUK KEKASIH

Assalamualaikum buat semua pembaca blog yang dikasihi. Kali ini, saya tertarik untuk menulis artikel berkaitan dengan cinta. Saya ni tak la hebat sangat dalam cintan cintun ni tapi ada la sikit pengalaman yang boleh dikongsi bersama. Kadang-kadang pengalaman tu boleh menjadi pengajaran buat kita. Kita selalu mengharapkan pasangan yang baik untuk hidup kita. Kadang-kadang kita terlalu sayang kat seseorang tu tapi hubungan kita terputus di tengah jalan.Malah kita juga sering mengharapkan couple kita menjadi suami kita tapi malangnya dia tinggalkan kita. Tentunya kita terlalu sedih ketika itu. Di sini saya ingin nasihatkan kepada semua pembaca agar tabah bila berhadapan dengan putus cinta. Anggaplah Allah akan temukan kita dengan pasangan yang lebih baik dari dia. Suka saya untuk berkongsi satu doa dengan pembaca agar kita sama-sama dapat pasangan yang terbaik. Insya'Allah...Amin3

5 TIPS UNTUK MEMASTIKAN PERHUBUNGAN BERKEKALAN

Kita sering mengharapkan hubungan yang kita jalinkan dengan orang yang kita sayang itu berkekalan hendaknya. Tetapi tahukah kita bagaimana caranya untuk memperolehinya? 





Monday, March 22, 2010

AUDITION CALON SUAMI



LOVE IS CINTA

Bila umur dah meningkat ni masing-masing dah pikir tentang kawin kan,khususnya pompuan la. Lelaki tak lagi kot sebab macam-macam dorang pikir untuk masa depan. Kalau si pompuan pulak, mesti terfikir nak kawin dengan sape? nak lelaki yang hensem. romantik,penyayang dan senang cite perfect la. Tapi confem ke boleh dapat yang macam tu.???


Saturday, March 20, 2010

SAHABAT SEJATI

Kali ini saya ingin berkongsi tentang kawan karib saya. Nama dia Hajariyaton tapi panggil Aton je. Saya kenal Aton masa form 1 kat Maahad Ar-Ridhwan. Masa tu kami sama-sama budak baru. Aton yang mula tegur saya dulu. Saya masa tu memang pendiam sangat-sangat. Yela budak baru kan, baikla konon....he3.
Masa tu Aton ada kakak jugak sekolah kat situ. Nama dia Kak Yah. Kak Yah ni comel tapi garang. Suka menjeling. Sekali dia jeling, fuhhhh...Dasat 2...


PAHIT MANIS SUKA DUKA

Setiap orang pasti mempunyai kenangan manis dalam hidupnya. Begitulah juga saya. Semasa berumur 5 tahun, ibu telah membesarkan saya dan anak saudara saya iaitu anak kakak saya yang sulung. Dia ialah Sharmila Rahayu bt Rabain. Ketika itu dia berumur 4 tahun. Ibu menjaganya kerana ketika itu kakak sedang melahirkan anaknya yang ketiga. Saya sangat gembira ketika kerana saya pernah menyuarakan hasrat hati untuk mendapat adik. Jadi, ibu pun menjaga anak saudara supaya dapat mengubati kesunyian saya ketika itu.



Saturday, March 6, 2010

KENALI SIAPA ITU LELAKI...

L: LAGAK
Lelaki adalah kaum yang dilahirkan dengan penuh LAGAK dan penuh gaya. Dengan erti kata lain, lalaki suka menonjolkan dirinya di khalayak sebagai seorang yang hebat dan istimewa berbanding kaum Hawa yang selalu lebih low-profile.




Friday, February 26, 2010

OHH BAHAGIANYA

Saya ingin berkongsi cerita mengenai kereta PFA 7756. Pada tahun lepas, abah membelikan kereta untuk saya. Walaupun hanya kereta proton iswara aeroback tetapi saya amat menghargainya.
Ketika pulang ke kampung, abah menyuarakan hasratnya untuk membeli kereta. Abah telah berbincang dan bertanya, kereta apa yang ok?












Wednesday, February 17, 2010

KASIH SAYANG SEORANG IBU

Renungkan betapa besarnya pengorbanan seorang ibu kepada anaknya...
 
Saat kita dilahirkan,ibu menjaga kita dengan sebaiknya sehinggalah kita dewasa. Ibu juga sanggup berkorban apa saja untuk kita. Ibu tidak pernah merungut apatah lagi memarahi kita. Bagi ibu,dia tidak mahu seekor nyamuk pun menggigit kita. Tapi apabila telah dewasa kita sering m'lawan cakap ibu,tidak mendengar nasihatnya,jarang menghubunginya apabila kita sibuk. Malah kita sanggup memarahi ibu, mak ni orang sibuk la. Mari sama-sama kita renungkan, apakah perasaan ibu ketika itu?



Thursday, February 11, 2010

SESUATU YANG PERLU DIKETAHUI TENTANG WANITA....

Teruja saya pada kata2 ini:


"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan "


Loading...